maanantai 1. syyskuuta 2014

Vihdoin USA:ssa

Viimeinen ilta kotona 19.8

Noh, viimeinen ilta kotona oli aika kauhea. Koko ajan itketti ja olisi pitänyt mennä aikaisin nukkumaan koska seuraavana aamuna piti olla lentokentällä jo 5 aamulla. Ei viimeisestä illasta sen enempää :´(

Lähtö 20.8

Ensimmäinen lento oli kuten sanottu aikaisin aamulla, lähtö oli kello seitsemän, joten heräsin aamulla joskus 3 aikaan sekä pakkasin lauku(t) loppuun (eli suljin ne).
Sitten ajettiin lentokentälle ja taivas valaistui vähän väliä ukkosesta.
Lentokentällä sanottiin hyvästit... Helpotti kun pääsin läpi turvatarkastuksesta ja sitten odottelin vain lennon lähtöä toisen suomalaisen vaihtarin, Ellan, kanssa.

Lento oli Amsterdamiin melko lyhyt, vain muutaman tunnin. Amsterdamissa odoteltiin sitten  seuraavan lennon lähtöä. Väliaikana (joka oli yli 3 tuntia) kävimme syömässä, juomassa Starbucksissa ja sitten lähdimme hiljalleen valumaan porttia kohti. Ja hyvä oli että menimmekin, koska seuraavana oli passien tarkastus jossa meitä pompoteltiin jonosta toiseen.
Jonotellessa tapasimme toisen vaihto-oppilaan, joka taisi olla AFS:n kautta.... Hänen kanssaan höpöttelimme niitä näitä lentokentällä.

Lento Amsterdamista New Yorkiin kesti kahdeksan ja puoli tuntia... Onneksi lennolla oli ilmainen viihdejärjestelmä ja sain jopa nukuttua hieman. Käsimatkalaukkuni oli melkoisen raskas enkä meinannut saada sitä nostettua ylös lokeroon lennon ajaksi, mutta ystävällinen amerikkalainen vierustoverini auttoi minua siinä. :)

New Yorkin lentokentällä oli taas passien tarkastus ja minä ja Ella sanoimme hyvästit tapaamallemme vaihto-oppilaalle.

New Yorkin leiri 20. - 23.8

Päästyämme kentältä pois (odottelun jälkeen) menimme suoraan Hostellille syömään. Luvassa oli vaaleaa pastaa ja tomaattikastiketta monella eri tavalla tarjoiltuna. -_-
Hostelli
Ruoan jälkeen lähdimme katsomaan Times Squaria metrolla, joka oli pimällä hienon näköinen.

Times Squarin ihmisvilinää.

Karkkikauppojen valo kylttejä.
Herseys <3

Times Squarin jälkeen pääsimme nukkumaan pitkääääännnn päivän jälkeen.

torstai       21.8

Torstaina heräsin ennen kellon soimista o_O
Aamupalan jälkeen lähdimme Central Parkin kautta Rockafeller Centeriin, josta näkyi hienosti New York.
Kuvat Central Parkista.

Alhaalla Centerin edessä ollut kukka rakennelma, johon menee kuulemma 50 000 kukkaa....

Itse Rockafeller Center.
Nousimme ensin noin 30 kerrosta hissillä ylös.
Ja sitten pääsimmekin katselemaan maisemia.

Rockafeller Centerin jälkeen vuorossa oli hieman shoppailua jonka aikana kävimme mm. Macy's :lla.

perjantai     22.8

Perjantaina vuorossa oli Ellis Island ja Vapauden Patsas, jonne menimme ensin metrolla ja sen jälkeen veneellä niinkuin Korkeasaarelle.
Odotellaan muiden saapumista.

Näkymiä veneeltä.

Vapauden patsas & minä.
Vapauden patsas.

Lopuksi hieman hiukopalaa.
Taas ootellaan.

Ellis Islandin jälkeen menimme WTC Memorial eli World Trade Centerin muistomerkille. Tällä paikalla torni oli.

Reunoille oli kaiverrettu uhrien nimiä.
Ella, toinen suomalainen vaihtari Inton kautta ja Lin Alankomaasta.

Muistomerkin jälkeen menimme käymään China Townissa sekä Little Italy:ssa, jotka olivat pettymyksiä :(
Koska molemmat olivat nopeasti nähtyjä meille jäi aikaa shoippailuun. Kävin mm. Harley Davidson -kaupassa sekä monessa kenkä- ja vaatekaupassa.

Shoppailun jälkeen menimme takaisin Hostellille syömään ja sitten piti vielä jaksaa lähteä katsomaan Brooklyn Bridge:a.
Hölmöilyä metrossa.

New Yorkin metro.
                                                                 New York.
                                                 Brooklyn Bridge.
Päivän päätteeksi olin erittäin onnellinen päästessäni nukkumaan.

lauantai 23.8

Lauantaina ohjelmassa oli valinnaista ohjelmaa. Minä & Ella & Lin menimme Jersey Gardens Mall:iin, eli Outletteihin shoppailemaan. Koko päivä hurahti siellä. :)

sunnuntai 24.8

Sunnuntaina lähdin kolmannella eli viimeisellä bussilla lentokentälle eli lähdin vasta yhdeksän aikaan kentälle. Ellaa tultiin hakemaan Hostellilta.

Vasta kentällä selvisi, että samalta leiriltä oli tulossa toinenkin vaihtari samaan kaupunkiin. Kaikki kentälle ja lento meni hyvin, mutta Detroitin kentällä kävi ilmi, että lento sieltä Freelandin kentälle oli myöhässä kevyet kolme tuntia...
Niinpä me käytiin syömässä ja kirjoittelin postikortteja ynnä muuta.

Kun vihdoin pääsin (erittäin pienellä lentokoneella) Freelandin kentälle, oli Michelle vastassa ja siitä me häippäsimme sitten autolla Bad Axeen.